Mina tjänster

Läs mer om hur jag kan hjälpa dig eller din organisation att stärka medarbetare, utveckla verksamheten eller kvalitetssäkra processer. Med 35 års erfarenhet i bagaget inom flera delar av skolans verksamheter som pedagog, lärare, rektor och elevhälsochef erbjuder jag kvalitets- och utvecklingsstöd, handledning, konsultation och kompetensutvecklingsinsatser.

Kvalitets- och utvecklingsstöd

I kvalitets- och utvecklingsfrågor kan jag bidra  med erfarenhet från mina år som skolledare, chef för LSS-verksamhet och elevhälsa. Utifrån verksamhetens behov och frågeställningar kan stöd ges med ett kompetensutvecklande perspektiv men även på ett mer praktiskt plan såsom att t.ex. bistå i att ta fram goda strukturer, rutiner eller material. 

Handledning och konsultation

Jag erbjuder verksamheter  handledning  och konsultation inom områden såsom barn- och elevhälsa, rektorsuppdraget, särskolans verksamheter, elevhälsans insatser utifrån hälso- och sjukvårdslagen, tillgängliga lärmiljöer, elever med skyddade personuppgifter.

Kompetensutveckling

Jag erbjuder kompetensutveckling utifrån egen erfarenhet med utgångspunkt i forskning, beprövad erfarenhet och styrdokument inom områdena nedan:

  • Tillgängliga lärmiljöer
  • Funktionsnedsättning och dess konsekvenser i undervisningssituationer.
  • Sociala relationer och bemötande
  • Att bedöma tilläggsbelopp utifrån skollagen
  • Systematiskt ledningssystem för elevhälsan inom ramen för Hälso- och sjukvårdslagen.
  • Riskbedömning och skolgång för elever med skyddade personuppgifter.

Kvalitets- och utvecklingsstöd

För att en verksamhet ska bli effektiv, dvs. göra rätt saker, i rätt tid, på rätt sätt och utifrån definierat behov behöver verksamheten:

N

Kunskap om grundläggande uppdrag

  • Rektors uppdrag utifrån ett barn- och elevhälsoperspektiv
  • Skolans uppdrag riktat till elevassistenter och andra stödfunktioner i verksamheten
  • Elevhälsans uppdrag och genomförande
  • Mottagande i särskola
  • Bedömning av tilläggsbelopp enligt skollagen
  • Skolans kompensatoriska uppdrag
N

Kunskap om och stöd till barn/elever

  • Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Barn med intellektuell funktionsnedsättning
  • Elever med skolfrånvaro
  • Elever med utmaningar i skolmiljön
  • Barn med skyddade personuppgifter
N

Verktyg och metoder för att

  • Säkerställa rättsäkra beslut och utredningar
  • Skapa mallar och innehåll i utredningar och beslut
  • Strukturer för mottagande i särskola
  • Elevfokuserat elevhälsoarbete
  • Insatser enligt Hälso- och sjukvårdslagen i skolan
  • Säkerställa säker skolgång för elever med skyddade personuppgifter
  • Att skapa tillgängliga lärmiljöer
N

Struktur för analys och uppföljning

  • Analysera skolans/ barn- och elevhälsans resultat och hitta effektiva utvecklingsområden.
  • Systematiskt ledningssystem för elevhälsans insatser enligt Hälso- och sjukvårdslagen.
  • Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse enl. HSL.

Utifrån ovan erbjuder jag kvalitets- och utvecklingsstöd till huvudmän, rektorer och barn- och elevhälsa utifrån den frågeställning som verksamheten behöver utveckla. Mina huvudsakliga inriktningar inom området är:

  • Barn- och elevhälsa, organisation, kvalitet, struktur, extra anpassningar och särskilt stöd samt tillgänglighet.
  • Elevhälsans insatser inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen
  • Processen för mottagande i särskola
  • Att främja närvaro och förebygga skolfrånvaro
  • Tilläggsbelopp

Handledning och konsultation

Jag erbjuder handledning enskilt eller i grupp med syfte att bidra till att utveckla enhetens arbete och ge stöd till deltagare. Den kan ges till chefer/rektorer eller medarbetare, inom en profession eller tvärprofessionellt t.ex. i ett arbetslag..

I relationsnära verksamheter är handledningen en viktig insats som bidra till kvalitet, kompetensutveckling men även ökad arbetslust och välmående på jobbet. Det är en i allra högsta grad hälsofrämjande insats för alla som arbetar i relationsnära verksamheter såsom förskola, skola och omsorg. Handledningen utgår från deltagarnas behov, med syfte att ge stöd i t.ex. utvecklingsarbete, utifrån utmaningar i arbetet. Fokus kan vara frågeställningar inom olika tema som deltagarna själva lyfter eller utifrån den process som deltagarna har utmaningar med.

När medarbetaren är sitt eget arbetsverktyg finns alltid utmaningar i att hitta bra sätt att hantera olika situationer. Handledning syftar till att utveckla och stärka medarbetare i sin yrkesroll genom ökad insikt och självkännedom. Det ger möjlighet till vidareutveckling på både det personliga och professionella planet. I handledning kan man få möjlighet att fundera över och se sina frågeställningar ur olika perspektiv, man kan få stöd i att hantera och reflektera över de känslor och reaktioner som arbetet kan ge men även skapa insikter som kan ge nya förhållningssätt. 

Handledningen bygger alltid på för temat relevant lagstiftning, evidens och beprövad erfarenhet samt mina erfarenheter från långvarigt arbete i skolan och med barn/elever med behov av särskilt stöd.

Konsultation kan var lämpligt när man har en frågeställning eller ett problem som man kan få stöd i genom ett fåtal samtal. Det kan bidra till att se nya handlingsalternativ eller ge ny insikt/kunskap.

Kompetensutveckling

Jag erbjuder kompetensutveckling  till enhet, arbetslag eller föräldrar utifrån dessa områden:

N

Vid frågeställning om skolform

Utifrån mångårig erfarenhet som mottagningsansvarig och som rektor för särskola, LSS-boende och fritidsverksamhet samt verksamhetschef för elevhälsa erbjuds kompetensutveckling i att:

    • Konkretisera och formulera processen när frågan om skolform lyfts
    • Säkerställa rättssäkerhet för eleven
    • Skapa förutsättningar för kvalitativ mottagandeprocess
    • Tvärprofessionell utredning inför mottagande i särskola.
N

Tillgängliga lärmiljöer

Tillgängliga lärmiljöer är bra för alla barn och elever och nödvändigt för vissa.

Att utveckla pedagogisk, fysiska och social lärmiljö bygger på kunskap om:

  • barns utveckling
  • funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i undervisningssituationer
  • sociala relationer och förhållningssätt
  • pedagogiska strategier, metoder och verktyg

När detta är på plats kan enhetens utveckling av gemensamma arbetssätt  och tillgänglig lärmiljön bli verklighet för alla barn och elever.

N

Funktionsnedsättning och dess konsekvenser i undervisningssituationer.

Kompetensutveckling för att bidra till trygg och inkluderande undervisning genom att medarbetare får  utökad kunskap utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar.

Kompetensutveckling om funktionsnedsättningar såsom:

    • Autism
    • Adhd
    • Intellektuell funktionsnedsättning
N

HSL-insatser i skolan

Att utveckla och leda medicinska och psykologiska insatser i skolan:

    • Att utveckla systematiskt ledningssystem utifrån vårdgivarens uppdrag.
    • Hur man kan arbetar med och dokumentera en kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse som uppfyller lagkraven.
    • Att utveckla det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet.
    • Att leda elevhälsans HSL insatser utifrån ett pedagogisk perspektiv.
    • Bygga organisation för metoder och rutiner
N

Riskbedömning och skolgång för elever med skyddade personuppgifter

Huvudmannen ska säkerställa skolgång för alla elever. För elever som lever med skyddade personuppgifter innebär det att deras situation måste beaktas och hanteras.

    • Att ta emot elever med skyddade personuppgifter och planera för trygg undervisning
    • Riskbedömning inför skolplacering och på enhet
N

Tilläggsbelopp

Utifrån erfarenhet av att bedöma och besluta om tilläggsbelopp enlig skollagen erbjuder jag kompetensutveckling till handläggare och huvudmän kring bedömning av tilläggsbelopp.

    •  Kvalitetssäkra ansöknings- och beslutsprocessen
    • Bedömning av behov och utformning av insatser utifrån skollagens
    • Forma strukturer och mallar för ansökan och beslut

Utifrån detta erbjuder jag kvalitets- och utvecklingsstöd till huvudmän, rektorer och barn- och elevhälsa utifrån den frågeställning som verksamheten behöver utveckla. Mina huvudsakliga inriktningar inom området är:

  • Barn- och elevhälsa, organisation, kvalitet, struktur, extra anpassningar och särskilt stöd samt tillgänglighet.
  • Elevhälsans insatser inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen
  • Processen för mottagande i särskola
  • Att främja närvaro och förebygga skolfrånvaro
  • Tilläggsbelopp

För att komma i kontakt med mig var vänlig och maila

annika@mammika.se

eller ring mig på

072-3358090